Hyvinvoinnin abc ja vähän öötäkin vol. 3


Aloitin postaussarjan hyvinvoinnista. Kerron näissä teksteissä asioista, jotka vaikuttavat omaan hyvinvointiini. Tässä sarjan 3. ja viimeinen osa.

S

Salitreeni. Rakastan voimakasta kehoani. Parhautta on, kun tuntee lihasten tekevän työtä. En treenaa ulkonäkökeskeisesti, vaan voimakkaan ja terveen kehon puolesta. Tiedostan, että lihasvoima häviää keski-iästä eteenpäin ja, että vahvat lihakset ovat avainasemassa vanhuusiän toimintakyvyn kannalta. Teen treenin aina suunnitelmallisesti ja täysillä. Viimeiset toistot pitää tehdä naama irvessä ja lihakset täristen. 

T

Talviuinti. Viime joulukuussa minulle tuli vahva sisäinen tunne, että nyt on testattava avantouintia. Jouluaattona testasin ja koukkuun jäin. Tuosta päivästä olen käynyt vähintään kerran viikossa uimassa. Koen, että erityisesti kylmässä vedessä uinti on minulle yksi parhaista tavoista purkaa stessiä ja palautua urheilusta.

U

Uni. Tarvitsen unta vähintään 7,5 tuntia yössä, mutta ideaali unen määrä on 9 tuntia. Pyrin lähtemään nukkumaan viimeistään klo 23, paitsi arkena viimeistään klo 22. Näin takaan keholleni hyvän palautumisen arjesta, hormonitoiminta pysyy tasapainossa, ehkäisen sressiä ja vastustuskykyni pysyy hyvänä. Huomaan unirytmin muutoksen heti sekä ajattelussani että kehossani. Väsyneenä ei jaksa olla positiivinen.

V

Vitutus. Tämä asia jää helposti päälle ja saa ihmisen syöksymään negatiivisuuden kierteeseen. Kun vitutus iskee, siinä voi hetken rypeä, mutta tunteen pitää antaa mennä pois, kun se on mennäkseen. Negatiivisuus on luontaisesti paljon vahvempi tunnetila kuin positiivisuus. Tämän vuoksi positiivisuuden kanssa tulee tehdä töitä, mutta se on sen väärti. Anna siis vitutuksen tulla, kun se on tullakseen, mutta älä jää kestitsemään, vaan pyydä poistumaan ennen kuin asettuu taloksi.

W

Will eli tahto. Elämässä moni asia on tahdon asia. Tahdotko jotain ja näetkö vaivaa tahtomasi asian eteen? Ne asiat, joiden eteen on joutunut tekemään työtä tuntuvat merkityksellisiltä. Usein vaikean hetken koittaessa, kysyn itseltäni tahdonko tätä ja kuinka paljon? Tahto vaatii pysähtymistä ja sinnikkyyttä.

X

Xl-koko. Oman kehon hyväksyminen on ollut minulle pitkä prosessi. Nyt koen, että näin on hyvä. Minulla kehoni on elinvoimainen ja voimakas. Mielestäni jokaisen tulisi rakastaa kehoaan ja kohdella sitä kuin aarretta. Pelkkä ulkonäkö ei tuo onnea tai murhetta, kaikki on kiinni siitä mitä kehon sisällä tapahtuu. Oikeasti olen nyt onnellisimmillani ja koen itseni terveemmäksi kuin koskaan.

Y

Ystävyys. Minulle tärkeintä ystävyydessä on luotettavuus ja luonnollisuus. Ystävien seurassa pitää voida olla oma itsensä ja pitää voida puhua kaikesta tietäen, että jutut eivät leviä. Muutaman kerran olen kuullut kautta rantain juttuja itsestäni tai kertomiani asioita. Valitettavasti nämä hetket ovat jättäneet minuun syvät jäljet. Minulla on paljon kavereita ja tuttuja, mutta ystävyys vaatii erityisen tunteen. 

Z

Zen. Minulle zen on mielenrauha. Teen asioita, jotka tekevät minulle hyvää. Olen ihmisten kanssa, jotka tekevät minulle hyvää. Minulle tämä merkitsee tasapainoa elämässä ja itsensä kuuntelemista tarkalla korvalla tai oikeammin sydämellä.

Ä

Äitiys. Elämän tärkein tehtävä. Olen kuitenkin aina pitänyt huolen, että en ole vain äiti. Olen myös Tytti, vaimo, ystävä ja paljon muuta. Mieli pitäisi napanuoran tiukalla, mutta tietoisesti olen sitä venyttänyt. Lapset eivät ole minä, vaan he ovat omia itsenäisiä yksilöitä. Minun tehtäväni on heitä rakastaa, opastaa suojella ja tukea, mutta myös antaa elää omaa ja omannäköistä elämää. 

Ö

Ö-mappi. Mikäli jokin asia ei ole tärkeä, laitan sen melko surutta mieleni ö-mappiin. Käyn ensin läpi seuraavat kysymykset: Onko asia merkityksellinen minulle? Voinko tehdä asialle jotain? Vaikuttaako asia minuun, perheeseeni tai ympäristööni? Voinko vaikuttaa? Kuinka? 

Kommentit