Itsensä kehuminen

Oletko huomannut, että itsensä kehuminen on ainakin osalle ihmisistä äärimmäisen vaikeaa? Jo pienenä olemme oppineet, että "itsekehu haisee". Mutta kuka meistä sitten on ylpeitä, jos emme itse? Ja miksi itsestään ei saisi olla ylpeä? Kokeile vaikka käytännössä. Laita itsestäsi kuva sosiaaliseen mediaan ja liitä mukaan kolme lausetta, joissa kehut itseäsi. Tai pyydä kaveriporukan illanvietossa, että jokainen kehuisi itseään vähintään yhdellä lauseella. Lisää vaikeuskerrointa tehtävään tuo, jos pitää kehua ulkonäköä, eikä esimerkiksi saavutuksiaan.
Kaikki tämä itsensä kehuminen kasvattaa itsetuntoa ja auttaa huomaamaan, että minä olen oikeasti ihana tyyppi. Jokaisen tulisi oppia arvostamaan itseään ja sitä mitä jo on. Itsensä kehumissa tärkeintä on, että ei vertaa itseään muihin tai muiden saavutuksiin, sillä aina löytyy joku viisaampi, kauniinpi, laihempi tai lihaksikkaampi. Tai, että ei kumoa kehuaan jollakin. Keskity vain itseesi ja tähän hetkeen. Älä elä sitku tai mutku elämää, elä tässä ja nyt. Kehumisen ei tarvitse olla äänekästä ja jatkuvaa itsensä esille tuomista, vaan se voi olla äänetöntä puhetta ja oikeissa kohdissa rinnan röyhistämistä.

Kolme vaihetta helpottamaan itsensä kehumista

Ota kehu vastaan

Sinulla on uusi paita ja joku kehuu sitä. Kielen päällä on jo jokin vähättelevä lause, kuten. "Ääh, tämmöinen alennusmyynnistä ostettu riepu". Stop. Tästä eteenpäin, kun joku kehuu sinua, tekemistäsi, ulkonäköäsi tain mitä vain, niin kiitä. Ei muuta, vain, kiitos. 

Puhu itsellesi kauniisti

"Hiton läski, et jaksa mitään, eikä mitkään vaatteet mahdu sun päälle. Kuinka kukaan voi tykätä tällaisesta tyypistä?" "Ei sun sinne kouluun kannata hakea, et sä sinne kuitenkaan pääse tai jos pääset, niin et sä mitään osaa." Kuulostaa raa'alta, mutta aivan liian usein ihminen puhuu itselleen näin. Sirottele päällesi tähtipölyä ja aloita tietoisesti itsesi kehuminen. Jos et onnistu jossain, niin etsi väkisin asia missä olet onnistunut. Ja hei, kuka määrittää onko onnistunut jossain asiassa vai ei? Tai kuka on kaunis ja kuka ei? Tutki vartaloasi ja etsi kohta mistä olet ylpeä. Jätä muut osat omaan arvoonsa. Ota pieniä askelia kohti lempeyttä itseäsi kohtaan.

Tavoite kerrallaan

Onko jokin asia, mistä olet aina haaveillut, mutta et ole uskaltanut? Ehkäpä soimaat tästä itseäsi? Pilko matka kohti haavetta pienempiin palasiin. Haluatko vaihtaa alaa tai laihduttaa 30 kiloa tai ratsastaa Kuuban rantahietikolla? Älä odota, että jostain ulkopuolelta tulee pikaratkaisu. Palastele unelmaa ja tartu härkää sarvista. Lähde Kansalaisopistoon opiskelemaan uutta alaa tukevalle kurssille, aloita liikunta tai lähde ratsastuskurssille. Aina löytyy jokin polku, jos vain haluat. Ja, kun onnistut, voit surutta kehua itseäsi. Minä itse tein tämän. Ja kaiken lisäksi, olet harppauksen verran lähempänä unelmaasi.

Minun kehut itselleni

* Olen urheilullani saavuttanut kehon, joka on jäntevä, voimakas, kimmoisa ja elastinen. Se jaksaa kuljettaa minua maan ääriin.
* Olen luova ja uskallan käyttää luovuuttani. 
* Minulla on herskyvä nauru ja ruokin sitä positiivisella ajattelullani.
* Minulla on kauniit silmät.
* Olen ratkaisukeskeinen ja luotettava. 


Kommentit